sitemap | zoek
english | français | español
deutsch | русский
 

home > seks & samenleving > individuele ontwikkeling > kindertijd > inleiding

Kindertijd

 

Inleiding

Moeder met babyVanaf de geboorte tot aan de puberteit, laten we zeggen de eerste twaalf jaar van ons leven, leren we in principe alles wat we voor het leven als volwassene nodig hebben: Lopen, rennen, hinkelen, dansen, huilen, zingen, fluiten, tekenen, zwemmen, ballen, strelen, vechten, lachen, rekenen, aankleden, sporten, beleefd zijn, treiteren, afspraken maken, raadsels oplossen, verliefd zijn, schelden, een verstandig gesprek voeren, een mop vertellen, filosofische vragen stellen, liegen, natuurverschijnselen begrijpen, klaarkomen, zorgen, werken, kiezen, stelen, fantaseren, vriendschap sluiten, ongelukkig zijn, geloven en twijfelen, en nog veel meer.
Al deze vaardigheden moeten geleerd worden, en dat leren vindt plaats op basis van reeds bij de geboorte aanwezige aanleg, die door de omgeving verder wordt geactiveerd en uitgebreid.

Huilende babyBabytijd
Onze hulpeloosheid als zuigeling is opvallend groot en het is duidelijk dat wij het liefst nog een tijdje in die warme en veilige placenta zouden hebben doorgebracht. Maar onze moeder zou het niet overleefd hebben als ze had moeten wachten tot wij in haar buik groot genoeg waren geworden om vlak na de geboorte op onze eigen benen te staan, zoals lammetjes en jonge olifantjes dat wel kunnen. Waren we echter nog wat vroeger geboren dan zouden we nog zwakker zijn en een nog kleinere overlevingskans hebben.

De pasgeboren baby eist zorg en aandacht. De opvoeding die we krijgen duurt ook veel langer dan bij andere dieren. Daardoor neemt ook de mogelijkheid tot leren toe. Deze kenmerken zijn in de loop van onze evolutie tegelijk met ons groeiende brein ontstaan en bevorderd door het leven dat onze voorouders leidden, en door de omgeving en het klimaat waarin ze zich ontplooiden.

Aanbevolen literatuur: R. Kohnstamm, Kleine ontwikkelingspsychologie I, II en III, Bohn Stafleu Van Loghum, 2002
Over de ontwikkeling van 0-3 jaar: Ewald Vervaet, Groeienderwijs, Ambo, 2002

Lees verder

 

 

home | seksuele informatie | seks & samenleving | opinie | direct hulp | de nieuwe sekstant | over de nvsh | zoek

sitemap | contact | steun de nvsh | adverteren | vacatures