sitemap | zoek
english | français | español
deutsch | русский
 

home > opinie > pornografie > de macht van de vrouw

De macht van de vrouw

Omslag van het boek Kostbaar bezit van Naema TahirHet duurde even voordat ze wende aan zijn overheersende ervaring. Het meisje stribbelde tegen, ze hijgde kortademig, duwde zijn streling steeds weg. Haar angst was authentiek, maar voor een groot deel ook gespeeld. Het deed haar namelijk frêle voelen, kwetsbaar en meisjesachtig. En juist dat wilde ze. Want was dat ook niet wat hij zocht? Datgene wat tante hem niet meer kon bieden, de bloem der jeugd? Dan aaide hij met zijn grote handen teder over haar kruin. Hij drukte haar stevig tegen zich aan, hij temperde het bibberen. Extatisch werd ze van zijn rijpere leeftijd, van zijn machtige lijf boven op haar onwaarschijnlijk smalle taille, van zijn gretige vakmanshanden die haar vastgrepen en het gevoel van zijn harder wordende pezen. Dan sidderde ze, onbesuisd. En met trillende lippen smeekte ze fluisterend, nederig en doordrenkt van valse angst, en daarom koket, of hij haar zacht wilde behandelen, omdat ze zich een bedscène uit een film herinnerde waarin een vrouw koortsachtig datzelfde aan haar minnaar verzocht wat Nargis toen zo had opgewonden en waarvan zij vermoedde en hoopte dat dit nu haar oom wellustig zou stemmen.
Al snel begreep ze de intimiteit van een zoen, de fluisterende warmte over haar gezicht, de lauwheid van zijn lippen en de natte hitte van zijn tong. Haar ogen schuwden de zijne, hij leek zo op haar, het voelde alsof ze in haar eigen ogen keek, haar eigen gezicht zoende, en dat voelde zondig, maar ze schaamde zich meer omdat het tegelijk zo heerlijk heilig voelde. En een kus smaakte niet zoals ze altijd dacht, naar aardbeiengelei, maar eerder naar de oceaan en meestal naar de doorweekte poot van een zeester. En ze schroomde allang niet meer. Waar hij zachtjes aan haar speeksel nipte, dronk ze zijn vloeiende mond leeg, en waar hij proevend langs haar mond streek, tongde ze jeuïg, in precieze symmetrie, non-stop rondjes draaiend, precies mikkend op zijn gehemelte op die momenten waarop haar buik het volst voelde.
En Nargis bloeide als een Clivia miniata. Haar kelkje werd soepeler en wijder en hij complimenteerde haar groots. Als een ervaren eega anticipeerde ze zijn ejaculatie, maar altijd romantisch met haar ogen, dicht, zich vastgrijpend aan zijn nek. Euforisch voelde ze dan hoe hij zich in haar leegde, iets wat haar vaag deed denken aan de reclame van een pen die kloppende inkthartjes pompte en leegliep op onbeschreven, maagdelijk wit papier. Dan was ze trots op zichzelf, dat het haar lichaam was dat zijn ontspanning klaarspeelde. Trots dat zijn harde gezicht weer zacht werd. Dat hij weer glimlachte. En ook al was hij voldaan en leeg, toch zeurde ze dat hij doorging, zeurde om meer, als een kind dat haar liefhebbende papa aan zijn vinger trekt en hartverscheurend smeekt om nog een keer op het mechanische hobbelpaard te mogen. Inschikkelijk als oom was, wreef hij dan met zijn onderbuik ruw langs haar onschuldige rode kapje. Zodat haar lichaam in een ongekende verdoving raakte.

Kostbaar bezit bestaat uit drie verhalen over verschillende vrouwenfiguren: een meisje van 12, een jonge vrouw, en een gehuwde vrouw. In alle drie gevallen is de plaats van handeling Lahore in Pakistan, en speelt Nederland op de achtergrond een rol. Het zijn dus voor een belangrijk deel autobiografische teksten over één en dezelfde vrouw. Aan de andere kant is het onderwerp (hoe wordt een meisje vrouw?) zo universeel, dat het geheel ook verzonnen zou kunnen zijn. Of overgenomen uit andere literaire bronnen, zoals het derde deel, ‘Devotie’. Daarvoor heeft de schrijfster, zoals zij in haar verantwoording zegt, haar inspiratie gevonden in de beroemde pornografische roman L’Histoire d’O van Pauline Réage.

Wat de drie verhalen bindt is de combinatie van seks en macht. De schrijfster gaat ervan uit dat macht niet iets is wat eenzijdig door de een over de ander wordt uitgeoefend, maar een proces waarin beiden zijn opgenomen. De vrouw is geen hulpeloos wezen in de seks, integendeel. Zij creëert haar eigen macht vanuit haar eigen seksuele verlangen. Er mogen dan allerlei geboden en verboden zijn, die een scheidingsmuur optrekken tussen man en vrouw, tussen privé en openbaar, tussen gepast en ongepast, in de besloten wereld van de seks is de vrouw degene die in feite de touwtjes in handen heeft. Daarbij moet men niet denken aan complete politieke macht en zeggenschap. Wat zich tussen de geslachten onder de dekens afspeelt is het resultaat van seksueel verlangen waarover ook het vrouwelijke in hoge mate beschikt.

Naema Tahir, Kostbaar bezit, Prometheus, 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

home | seksuele informatie | seks & samenleving | opinie | direct hulp | de nieuwe sekstant | over de nvsh | zoek

sitemap | contact | steun de nvsh | adverteren | vacatures