porno&internet

porno & internetBleef de toegankelijkheid van deze porno tot de jaren tachtig toch beperkt doordat men voor het product meestal naar buiten moest, sinds de komst van Internet heeft nu iedereen op elk moment van de dag de beschikking over een onafzienbare hoeveelheid aantrekkelijke jonge vrouwen, en is er voor elke bijzondere variatie of voorkeur wel een ‘adult’(volwassenen) site beschikbaar.

De geschiedenis van de pornografie gaat terug tot een zeer ver verleden. Toen de talen ontstonden, meer dan honderdduizend jaar geleden, zullen die ongetwijfeld vanaf het begin pornografische woorden bevat hebben, die privé als seksueel opwindend en in het openbaar als gênant ervaren werden. Ook beeldjes en tekeningen die men begon te maken hadden betrekking op het seksuele, en benadrukten borsten, billen, pikken, lippen, zwangere buiken. Een mengsel van lust en angst vormde het religieuze gevoel dat seks zowel met het heilige als het platvloerse verbond.
In een culturele evolutie van vele duizenden jaren schiep de mens oneindig veel mogelijkheden om aan het seksuele vorm en kleur te geven. In muziek en dans, kleding en versiering, genotmiddelen en comfort, kunst en taal. De seksuele werkelijkheid van geslachtsverschillen, begeerte en hofmakerij, zwangerschap, geboorte, gezinsdynamiek, echtelijke liefde, overspel, incest, prostitutie, geslachtsziekte, verkrachting en perversie was een eeuwige bron van mythen, roddel, sprookjes, gedragsregels, zedenwetten, fictieve verhalen. Vooral de laatste konden verwijzingen bevatten naar seksuele begeerte en opwinding, die het etiket ‘pornografie’ mogen krijgen. Maar tot voor een paar honderd jaar geleden was de omvang van wat wij porno noemen toch zeer beperkt. De seksuele respons, de bron van de porno, was in wolken van onwetendheid en bijgeloof gehuld.

porno & internetDe echte pornografie -beschrijvingen en afbeeldingen die zich zonder omwegen concentreren op seksuele opwinding- ontstond pas toen het seksuele in het bewustzijn van de mens binnentrad. Door de technische ontwikkelingen op het gebied van de illustratiekunst, later de fotografie, weer later de film en de video ontstond een explosieve toename van teksten en beelden die de geilheid tot onderwerp hadden. In bedekte ‘erotische’ vorm in verhalen, romans, films, popmuziek en reclame, op verschillende manieren vertaald in kunst en wetenschap, en recht op de man af in wat we ‘porno’ noemen, omdat daar het stoute meisje (‘porno’ is ‘hoer’) uitdagend, geil en gewillig en zich ontkleedt, streelt, vingert, pijpt, trekt, beft, neukt, in een oneindige variatie op hetzelfde thema dat de masturberende voyeur nooit verveelt. Bleef de toegankelijkheid van deze porno tot de jaren tachtig toch beperkt doordat men voor het product meestal naar buiten moest, sinds de komst van Internet heeft nu iedereen op elk moment van de dag de beschikking over een onafzienbare hoeveelheid aantrekkelijke jonge vrouwen, en is er voor elke bijzondere variatie of voorkeur wel een ‘adult’ (voor volwassenen) site beschikbaar. Porno op Internet wordt vooral gebruikt als masturbatiehulp voor mannen. Dit is dus een aspect van de huidige wereld, niet alleen in het Westen, maar overal waar Internet beschikbaar is. Vanuit de gedachte van de seksuele hervorming is een aantal verschijnselen waar te nemen:
-De openbare mening staat negatief tegenover porno, ook die op Internet. Religieuze woordvoerders en conservatieve moralisten spreken er schande van, zoals ze altijd gedaan hebben. De heersende mening in de politiek, het onderwijs, de medische beroepen, de media en dus onder de burgers bestaat uit een mengsel van zwijgen (omdat iedereen weet dat iedereen internetporno kent en consumeert) en sensatieberichten rond incidenten (porno kijken van ambtenaren op het werk verboden, vrouw betrapt man achter computer, experiment met nieuwe therapie voor seksverslaafden, enzovoorts).
-De collectieve walging en veroordeling van ‘kinderporno’ is een voorbeeld van projectie: door een deel van de markt af te wijzen kun je zonder al te veel schuldgevoel de markt als geheel voor eigen gebruik accepteren.
-De kloof tussen privé en openbaar gedrag is door de porno op Internet aan de ene kant kleiner geworden (iedereen weet van iedereen), maar aan de andere kant juist groter. Het eigen geheime leven bloeit terwijl er opnieuw een enorme sociale druk bestaat om in het uiterlijke gedrag aangepast te zijn.
-Porno op Internet geeft gestalte aan de fantasie en maakt die zichtbaar in de uiterlijke mechanica van de seks. Meer niet.
Buiten beschouwing blijven de mogelijkheden van de lust als bron van liefde, vriendschap en vrijheid, als doorbreking van huwelijk en gezin, als kritiek op onrecht en ongelijkheid, kortom als onderdeel van een proces van seksuele hervorming. Dit betekent dat we de porno op Internet wel als een positieve zaak zien, maar niet blind hoeven te zijn voor de beperkingen ervan. De seksuele hervorming heeft nu eenmaal een ruimere doelstelling dan de pornografie.