seks&verlangen
De noodzaak van seksuele hervorming leek tot voor kort helemaal voorbij. De seks was immers bevrijd en alom tegenwoordig. Maar klopt die gedachte wel?


Het
Maar seks betekent ook het concrete gedrag met de geslachtsdelen waarin de cyclus van opwinding tot orgasme wordt doorlopen. Deze seks is universeel. We noemen het ook wel ‘seksualiteit’, wat iets deftiger klinkt, of ‘seksueel gedrag’. Het slaat meestal op de geslachtsgemeenschap van volwassenen, eventueel van (niet te jonge) jongeren, potenti’le voortplanters dus. Seks is een vlot woord voor het grovere ‘neuken’ en wat zich daar eventueel omheen afspeelt. Als Durex een internationaal onderzoek doet naar seks, blijkt bijvoorbeeld dat Nederlanders ‘het’ minder vaak doen dan Japanners. ‘Het’ is een cryptisch (bedekkend) woord voor neuken, voor seks. ‘Vrijen’ is een eufemisme (verzachtend woord) dat voorlichters of huisartsen vaak gebruiken. Het valt prettiger en heeft een sympathieke uitstraling. In de slogan ‘Ik vrij veilig of ik vrij niet’ betekent vrijen niet vrijen, want dat is van zichzelf al veilig; het betekent neuken, seks.
Seks

Seksuele hervorming
Zoals al eerder gezegd is de seksuele hervorming een veel ruimer begrip dan ‘bevrijding van de seks’. Seksuele hervorming is een maatschappelijk proces dat sinds een jaar of tweehonderd in de westerse wereld op gang gekomen is en een enorme betekenis heeft voor de vooruitgang van de mens(elijk)heid. De seksuele hervorming bestrijkt vier terreinen die met elkaar samenhangen:
- het geslachtsverschil (alles wat te maken heeft met (on)gelijkheid tussen de seksen, eigenschappen, rolverdeling, macht, gedrag en gevoel)
- voortplanting (alles wat te maken heeft met bevruchting, zwangerschap, anticonceptie en abortus, bevolkingsexplosie en milieu)
- gezinsvorming (alles wat te maken heeft met huwelijk en familie, ouderschap en opvoeding, maatschappelijke structuur)
- lust (alles wat te maken heeft met het seksuele verlangen, de aantrekking en afstoting tussen de geslachten, liefde en jaloezie, relatieproblemen, seks, kunst en cultuur).
Het seksuele verlangen 
Seks is dus maar één aspect van alles wat te maken heeft met het seksuele verlangen. Seks heeft betrekking op concreet gedrag met de geslachtsorganen, verlangen is een ruimer en diffuser begrip. Seks wordt algemeen geassocieerd met (jong)volwassenen, verlangen begint vroeg in de kindertijd en eindigt pas met de dood. Voordat men aan seks doet, heeft men al veel ervaring met het verlangen en de frustratie daarvan, met verliefdheid op afstand en het besef van eenzaamheid. Seks volgt een min of meer vast omschreven patroon van prikkels, opwinding, orgasme en ontspanning, het verlangen, de lust, is een continue en diffuse zoektocht, die zich uit in creativiteit, kunst en cultuur, sport en wetenschap.
Het onderscheid tussen seks en verlangen is nodig voor het begrip, het gaat niet om een oordeel. Uiteraard is de seks een belangrijk aspect van de seksuele hervorming. Seks vindt alleen al in Nederland honderdduizenden malen per dag plaats en brengt veel geluk, meestal het enige echte diepdoorvoelde geluk dat ons op de been houdt, en waar we naar uitkijken. Seks is ook belangrijk vanwege de problemen die men ermee kan hebben. De seksuologie als hulpverlening en onderzoek ontleent hieraan zijn bestaansrecht. Seks is een bedrijfstak van grote omvang en betekenis. Niet alleen porno, hulpmiddelen en prostitutie, maar ook voorlichting, anticonceptiemiddelen en abortus hangen ermee samen en zorgen voor honderden miljoenen euro’s aan economische bedrijvigheid. En dat bedrag wordt nog een stuk hoger als we de eerder genoemde markt van schoonheidsproducten, mode en reclame meetellen die velen het gevoel geven dat ze doodgegooid worden met seks. Voor de seksuele hervorming is de positieve waardering van de lust een grondgedachte, waarop ze nog steeds fel wordt bestreden. Maar ook binnen dat kader blijft er ook nog genoeg voor te lichten over seks. Er is elke generatie opnieuw veel onwetendheid en misverstand rondom vrijen en neuken, het gebruik van voorbehoedsmiddelen, de (vaak irrationele) angst voor soa, en dat niet alleen bij jongeren, allochtonen of ongeschoolden. De seks is ook na tweehonderd jaar nog lang niet vanzelfsprekend, nog lang niet opgenomen in de normaliteit van opvoeding en onderwijs.
De NVSH krijgt per e-mail dagelijks vragen binnen over allerlei aspecten van de seks. Opvallend is de toename van vragen waarvan ook wij dachten dat ze tot een ver verleden behoorden, maar die kennelijk in onze tijd weer opgeroepen worden sinds de rechts-religieuze opleving in de maatschappij ook de jeugd weer met vooroorlogse deugden wil opvoeden.
Het seksuele systeem
Het zijn deze verschijnselen die ook altijd weer de vraag oproepen waarom de seks aan de ene kant alom tegenwoordig kan zijn als vrouwelijk schoon, als icoon van verlangen, en tegelijkertijd zo’n negatief imago kan hebben. De verklaring kan niet anders zijn dan dat de seks innig verweven is met de andere elementen van het seksuele systeem. De seks is niet vrij, zoals wel beweerd wordt door tegenstanders van voortgaande seksuele hervorming. De seks is helemaal niet losgekoppeld van de voortplanting en de gezinsvorming, zoals velen hebben beweerd. Er is van oudsher een samenhang tussen het seksuele verlangen, de dominante rol van het vrouwelijke, de voortplanting en de gezinsvorming.
Het seksuele verlangen wordt in de loop van de jeugd gekanaliseerd, selectief ingeperkt tot een relatie met één partner van het andere geslacht. Daarmee wordt seks bedreven en dit leidt tot zwangerschap, huwelijk, en gezinsvorming (niet noodzakelijk in die volgorde).Deze zaken hangen van oudsher met elkaar samen. De afgelopen eeuwen is er op elk van de terreinen vooruitgang geboekt: het ingrijpen in de voortplanting heeft geleid tot kleinere gezinnen, de verkleining van het verschil tussen de geslachten heeft de bewegingsvrijheid en de maatschappelijke deelneming van vrouwen vergroot. De romantische revolutie heeft geleid tot een positieve waardering van de verliefdheid, de lust in het algemeen. Maar klaar is deze seksuele hervorming nog lang niet. Sterker nog, hij is nauwelijks begonnen.